در حال بارگذاری

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه‌های ینگه‌قلعه بجنورد

شماره خبر : 1645 - https://asreatrak.ir/short/V7B72

گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه­‌های ینگه قلعه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پشتیبانی مالی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی انجام شد.

به گزارش «عصراترک» به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی و خراسان شمالی، عضو هیأت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل با اعلام این خبر گفت: تپه‌های ینگه قلعه متشکل از دو برجستگی کوتاه و بزرگ معروف به ینگه قلعه یک و دو است که بر اساس مستندات موجود دربردارنده شواهدی از هزاره اول قبل از میلاد هستند.


رضا ناصری بابیان‌اینکه در سطح هر دو محوطه مواد فرهنگی نوع دهستان و نوعی سفال منقوش مربوط به هزاره اول پیدا می‌شود تصریح کرد: فرهنگ دهستان در عصر آهن در شمال شرق ایران در منطقه وسیعی از کرانه‌های شرقی دریای مازندران تا مناطق غربی خراسان شمالی شکوفا بوده و معیشت مبتنی بر کشاورزی و دامپروری داشته است.


این باستان‌شناس گفت: در این برنامه میدانی ۲۰ گمانه آزمایشی در بخش­های مختلف تپه­‌های ینگه قلعه ایجاد شد که نشان داد این اثر روی برآمدگی­‌های طبیعی حاشیه دشت بجنورد شکل‌گرفته و احتمالاً به گروه‌های کوچ رو با استقرار موقت تعلق داشته است.


ناصری افزود: تپه­‌های ینگه قلعه از یک سو به دلیل شخم سطحی اراضی در دهه­‌های گذشته و از سوی دیگر به دلیل قرارگیری در محدوده شهر بجنورد در معرض تخریب قرار گرفته و حفریات قاچاق نیز آسیب­‌هایی به آن وارد کرده است.


سرپرست هیأت باستان‌شناسی، هدف اصلی این برنامه میدانی را تعیین حدود و میزان گسترش بقایای باستان‌شناختی در تپه‌­های ینگه قلعه خواند که به تدوین یک برنامه حفاظتی و تهیه راهبرد پژوهشی برای آینده اثر کمک خواهد کرد.


وی در پایان اظهار کرد: تپه‌های ینگه قلعه در سال ۱۳۸۶ با شماره ۲۱۲۲۴ و ۲۱۱۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای خبر/ رحمانی 

0 نظر

ارسال نظرات